Hincz Gyula
ÉletrajzMEGVÁSÁROLHATÓ ALKOTÁSOK
Életrajz
Hincz Gyula 1922-től 1929-ig a budapesti Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula és Vaszary János tanítványa volt. 1924-1926 folyamán az Olgyai Viktor vezette Grafikai Osztályt is látogatta. 1926-ban Párizsban járt. 1928-ban Berlinbe megy tanulmányútra, ahol megismerkedett Herwarth Waldennel, 1929-ben Moholy-Nagy László segítségével kiállított a Sturm Galériában. Az Iparművészeti Főiskola tanára (1946-1949), majd igazgatója (1958-1963) és a Képzőművészeti Főiskola tanára (1949-1963) volt.
Hincz Gyula művészetére a műfaji sokszínűség jellemző. Az általa használt művészeti ágakban folyamatosan kiemelkedő alkotásokat hozott létre. A festészet mellett foglalkozott falkép festészettel, mozaikkal és gobelinnel is. Önálló grafikái tevékenysége mellett jelentősek könyvillusztrációi is. 1970-ben részt vett a velencei Biennálén.
Alapvetően szürrealista jellegű stílusba klasszicista komponálásmód és expresszív kifejezésmód vegyül. A virtuóz fantázia által létrehozott alkotások legtöbbször a figuratívitás és nonfigutatívitás határán mozognak. A kettőt egybeolvasztva, összetett, sokszor bonyolult, első ránézésre talán nem is átlátható kapcsolatrendszerek jönnek létre. A képzeletbeli konstrukciók és a halálos képződmények rendszerében szinte meghatározhatatlan formák és konkrét, jól felismerhető motívumok alkotnak szerves egységet.
Minden egylényegű, az emberi figura is a kompozíció és a kozmikus konstrukció része. A szimultán összetettségben és sűrítésben a kiemelések, centrumok, erővonalak és mozgásirányok által vannak meghatározva. A természeti és mechanikai lebegő, forgó formák sajátos mozgásokat és működési elveket kapcsolnak egybe. A színpadképek látványvilágára emlékeztető vagy a horror vacui, az egész képfelűletet kitöltő komponálásmód, a mozgalmasság és formai sokszínűség következtében, adott esetben a karneválok kavargását idézi. A szerkesztett rendszereket gyakran mégis egyfajta organikus és vitális vegetáció hatja át. A visszatérő szimbólumok egy magasabb szintre emelik a képek üzenetét.
A geometriai alakzatoknak (háromszög, rombusz, kör, ovális) egyszerre vannak konstrukciós szerepük és szimbolikus jelentésük. Egyes jelképek, mint a nap, a szem és a madár hagyományos és újraértelmezett, szubjektív jelentéssel kerülnek felhasználásra. Így a képek, a szintézis alkotás törekvése mellett, szabad asszociációs lehetőségeket adnak a néző számára.
Év | Szakmai életrajz |
---|---|
1922-1929 | Budapesti Képzőművészeti Főiskola. |
1924-1926 | folyamán az Olgyai Viktor vezette Grafikai Osztályt is látogatta. |
1926 | Párizsba utazott. |
1928 | Berlini tanulmányút. |
1928 | tagja volt az Új Művészek Egyesületének. |
1943 | Erdélyben festett. |
1947-1948 | Koreában, Kínában és Vietnamban járt tanulmányúton. |
1946-1949 | Az Iparművészeti Főiskola tanára |
1958-1963 | Az Iparművészeti Főiskola igazgatója. |
1949-1963 | Képzőművészeti Főiskola tanára. |
Mesterei: Rudnay Gyula és Vaszary János. | |
Díjak | |
1952, 1957 | Munkácsy-díj. |
1930-1931 | a római Collegium Hungaricum ösztöndíjasa volt. |
1968 | Kiváló művész. |
1964 | érdemes művész. |
1959 | Illusztrációival a lipcsei könyvkiállítás ezüstérmét nyerte el. |
1958 | Kossuth-díj. |
Kiállítások | |
1981 | A váci görög templom. |
1980 | Vigadó Galéria. |
1976 | Magyar Nemzeti Galéria. |
1971 | Budapesti Történeti Múzeum. |
1968 | Petőfi Irodalmi Múzeum |
1964 | Dürer Terem |
1944 | Nemzeti Szalon. |
1938 | Ernst Múzeumban |
1934 | Tamás Galériá |
1929 | Moholy-Nagy László közreműködésével kiállított a Sturm Galériában. |
1929 | Tamás Galériá |
1929 | A KUT tárlatain is szerepelt. |
Év | Szakmai életrajz |
---|---|
1922-1929 | Budapesti Képzőművészeti Főiskola. |
1924-1926 | folyamán az Olgyai Viktor vezette Grafikai Osztályt is látogatta. |
1926 | Párizsba utazott. |
1928 | Berlini tanulmányút. |
1928 | tagja volt az Új Művészek Egyesületének. |
1943 | Erdélyben festett. |
1947-1948 | Koreában, Kínában és Vietnamban járt tanulmányúton. |
1946-1949 | Az Iparművészeti Főiskola tanára |
1958-1963 | Az Iparművészeti Főiskola igazgatója. |
1949-1963 | Képzőművészeti Főiskola tanára. |
Mesterei: Rudnay Gyula és Vaszary János. | |
Díjak | |
1952, 1957 | Munkácsy-díj. |
1930-1931 | a római Collegium Hungaricum ösztöndíjasa volt. |
1968 | Kiváló művész. |
1964 | érdemes művész. |
1959 | Illusztrációival a lipcsei könyvkiállítás ezüstérmét nyerte el. |
1958 | Kossuth-díj. |
Kiállítások | |
1981 | A váci görög templom. |
1980 | Vigadó Galéria. |
1976 | Magyar Nemzeti Galéria. |
1971 | Budapesti Történeti Múzeum. |
1968 | Petőfi Irodalmi Múzeum |
1964 | Dürer Terem |
1944 | Nemzeti Szalon. |
1938 | Ernst Múzeumban |
1934 | Tamás Galériá |
1929 | Moholy-Nagy László közreműködésével kiállított a Sturm Galériában. |
1929 | Tamás Galériá |
1929 | A KUT tárlatain is szerepelt. |